Interne kwaliteitstoetsing

Naast de externe kwaliteitsdoorlichtingen door o.a. Qualicor Europe of de Vlaamse Zorginspectie houdt het AZ Sint-Maria ook zelf een vinger aan de pols via een intern kwaliteitstraject. We bewaken dus ook intern voortdurend de kwaliteit en de veiligheid binnen ons ziekenhuis. 

Zo’n intern kwaliteitstraject gebaseerd biedt ons de mogelijkheid om beter en flexibel aan te sluiten bij de behoeften van onze patiënten en onze organisatie. 

Interne audits

Eén van de kwaliteitscontroles in ons ziekenhuis die gebeuren zijn interne audits. Een interne audit is een objectieve en onafhankelijke evaluatie die beoogt een toegevoegde waarde te creëren bij het verbeteren van de organisatie in het kader van kwaliteit en patiëntveiligheid.

De interne audit wordt door een intern auditteam bestaande uit artsen, hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen, directeurs, leden van het verpleegkundig middenkader en de kwaliteitscel,… uitgevoerd.

Tijdens een interne audit worden alle aspecten of deelaspecten van een behandeling en de zorg binnen een bepaalde afdeling of doorheen het hele ziekenhuis geëvalueerd.

Voorts zijn er regelmatig veiligheidsrondes. Dit zijn korte observaties die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Hierbij wordt er een checklist gevolgd met ja/neen-vragen (in orde/niet in orde) om na te gaan of de gevraagde afspraken worden gevolgd. Deze veiligheidsrondes gebeuren onaangekondigd. Enkele voorbeelden van veiligheidsrondes zijn controle op vervaldatum van medicatie, (preventief) onderhoud medische apparatuur, handhygiëne, .... Op die manier willen we een realistisch beeld van de geleverde kwaliteit en patiëntveiligheid binnen ons ziekenhuis verkrijgen. 

Door het uitvoeren van interne audits, wil het ziekenhuis een betrouwbaar beeld van de huidige kwaliteit van zorg verkrijgen en verbeterpunten oplijsten en aanpakken.

Indicatoren

Door het meten en opvolgen van indicatoren, krijgen we zicht op onze prestaties op kwaliteitsvlak en kunnen we bijsturen waar nodig. Indicatoren zijn immers de basishandvaten voor een zelfevaluatie en bijsturing van ons ziekenhuisbeleid om zo vooruitgang te boeken. 

Waar mogelijk zijn deze gekoppeld aan de strategische beleidsvisie van ons ziekenhuis. Deze bieden hierdoor een leidraad om het ziekenhuis bij te sturen waar nodig. Indicatoren kunnen ook opgevolgd worden door externe instanties, maar ook op eigen initiatief van de afdeling of een Q-beleidsgroep.

Door middel van kwaliteitsborden op alle (zorg)afdelingen worden de resultaten van de geleverde zorg op een begrijpelijke, overzichtelijke en erg visuele manier weergegeven. Als ziekenhuis en afdeling willen we hiermee niet alleen de patiënten en hun familie informeren, maar ook verantwoording afleggen over de kwaliteit van de door ons geleverde zorg. Patiënten en hun familie/naasten kunnen de medewerkers hierover aanspreken.

Daarnaast zijn kwaliteitsborden ook een eenvoudige manier om iedere medewerker en zorgverstrekker actief te betrekken bij de zorgverlening en als team continue samen te werken aan kwaliteit en patiëntveiligheid.

Veilig (incident) meldsysteem

Ziekenhuismedewerkers worden gestimuleerd om via een intern meldsysteem alle (bijna-) incidenten met betrekking tot patiëntveiligheid te melden. Zo kunnen we de nodige preventieve acties ondernemen om incidenten in de toekomst te vermijden en de veiligheid van onze patiëntenzorg te garanderen.

Lees meer over het Veilig (incident) meldsysteem 

Cliëntbevragingen

Ook cliëntbevragingen worden gebruikt om de kwaliteit van onze zorg, de patiëntveiligheid, en beleving in kaart te brengen en te optimaliseren. Daarnaast kunnen onze cliënten via cliëntbevragingen ook inbreng geven in ons beleid. Door middel van bevragingen gericht aan onze cliënten (patiënten, hun familie, mantelzorgers, ...), wordt er nagegaan waar er verbetering nodig is en kunnen er dus suggesties worden gedaan. 

Voorts kunnen ook bevragingen georganiseerd worden voor medewerkers, externe zorgverstrekkers zoals huisartsen, ... om de kwaliteit van de samenleving in kaart te brengen. 

De verzamelde informatie wordt geanalyseerd en aan de hand van de resultaten kunnen verbeteracties worden opgesteld.

Jaarlijks worden er ongeveer 10 à 20 bevragingen georganiseerd. Deze zijn gericht op de verschillende afdelingen en doelgroepen. Niet enkel onze patiënten worden bevraagd, maar ook hun familie, (huis)artsen, … 

Voorbeelden

Voorbeelden zijn de bevraging van de patiënten op het oncologisch dagziekenhuis voor de testing van een nieuwe zetel of een bevraging op de proefkamer van materniteit. Op die manier brengen we de wensen van onze patiënten in kaart en kunnen we hier ook rekening mee houden bij de aankoop of vernieuwing.

Daarnaast zijn er op heel wat afdelingen doorlopende bevragingen, de zogenaamde ‘smiley bevraging’. Door het invullen van een korte vragenlijst a.d.h.v. enkele smileys wordt de algemene tevredenheid van de afdeling in kaart gebracht. 

Risicoanalyses

Elke zorgorganisatie wordt dagelijks blootgesteld aan diverse risico’s. Die kunnen een gevaar in houden voor de patiënt, arts, medewerker, bezoeker of de organisatie in zijn geheel. Daarom is het belangrijk om deze risico’s in kaart te brengen en om mogelijke preventieve en prospectieve acties op te stellen om ze te beperken. 

Op die manier kunnen we incidenten voorkomen. Of kunnen we de schade ervan beperken mocht er zich zo'n incident voordoen. Zo maken we van ons ziekenhuis een veiligere zorg- en werkomgeving.